Monday, April 12, 2010

My New Heaven

Salam tuesday.. =)

Alhamdulillah.. my own house keys were in my hand right now.. it's not the matter of being proud to have my very own property.. Syukur sebab dapat overcame hassles and constraints.. All these while, asyik handle & guide people to buy a property.. macam mana tahu pun tetap tak sama dengan experience sendiri.. Well, no PAIN no GAIN right? =)

Now we're very busy occupying that house dengan basic and important fittings.. Sometimes, pernah rasa macam give up and hopeless.. To get that kind of things pun, at least we must have a 'lebat' cash in hand.. Got to dig here and there, utilize all sources that we have.. Alhamdulillah, we are able to manage and buatla sikit-sikit mana yang dapat..

What we've done and to be done;

1. Grill - deposit paid and the contactor already measured the grill size.. they might start the job possibly by this week.. choosed design yang simple horizontal line je colour putih.. wrought iron xminat & xmampu.. My hubby ckp grill budak tadika.. ape2 jelah! =)

2. Fan & Lamp - tengah survey-survey lagi.. so far mana-mana outlets lebih kurang price.. tunggu grill siap and duit masuk (itu sbnrnya) then boleh la angkat.. hehe

3. Kitchen cabinet - booked (refer to my prev post), exhibition kat PWTC dulu.. tunggu duit masuk gak.. hehe

4. Packing - start mengkotak katikkan personal thingy yang nak di bawa.. yang buat byk tu psl wedding presents..

5. Electrical goods - dah survey(survey je..?) and nak masuk rumah nnt boleh la beli.. kenapa la time wedding dulu xde yang nak hadiahkan fridge & washing machine? ngehehe.. =p

6. Me & Ikea - thanks for giving me the idea.. seems like it's the only stores which i prefered to buy the furniture.. but wondering is that true that Ikea's items are out of quality? I've heard that before.. maybe because DIY kan, so consumers tak fix and fit betul2.. hmmmm =[

Million of thanks to my beloved parent sbb terlalu banyak sangat membantu and contribute.. if possible i don't even want to burden them at all.. but they already guide us from the beginning.. plus mereka pun 'well-versed' sangat situation property buyer ni.. I know, mana ada parent nak tgk anak mereka susah.. Hopefully, one day i can give them more than what they'd gave me.. Amin



Tuesday, March 23, 2010

I can't Resist!!!

MasyaAllah...

What a pure coincidence for a new home owner like me whom craving for a quality household & furniture with a valuable price.... Bahagianya... =)

I saw the bunting ads hanged on the street lamp nearby my office... Siap announced kat 1 office.. kui3... The event will take place at Stadium Malawati which is very2 the walking distance je from my office.. (if nak exercise laaa..berpeluh ok) =p


What else?


Alahai... but i'm not sure whether it is a home deco exhibition or just a property exhibition, confusing... Impossible, because last week MAPEX already held at the same place... I've to find out..


Erk!!


CRAZY ok! 2 minggu berturut-turut..

But, let see first how 'cute' my balance in MBB account is... Hahaha...

p/s : since bila pulak saya ni bersungguh2 dalam hal2 household nie.. =p


Monday, March 22, 2010

Eventful week

Salam... Namaste'...

Hehehe.. Isk2, at last.. dapat gak curi2 update blog.. last week, jgnkan post, nak view pon xde masa.. work, work, work to death.. balik malam sampai Mak(granny) cakap "payah betul nak nampak korang minggu ni Yang" (ngehehe, nama manjaku since baby lagi, my late Atuk yg bagi)... Seriously, hectic & panic! Why panic? Last week my company involved in property exhibition MAPEX 2010@mid valley..

So macam2 lah things to figure out.. plus dgn mcm2 constraint (cobaan...) Anyway, thanks to everyone especially Jiejiey yang banyak ikut kesana kemari and prepare artwork yang superb! Plus my boss Madam Munirah yang sama 'turun padang'.. happened macam2 unexpected problem sampai berderai gakla air mata, fortunately my bosses understood the situation.. its ok, malas untuk dikenang.. as long as everything settled according to the plan.. I've done my part..

Yang terharu biru syahdunya.. my mr.hubby sentiasa accompanied and to that extend, dia pun sama turun padang, hulurkan tangan ringankan beban kami(ayat..komain lagi).. Sampai my Ma'am pun acknowledged dia.. If diingat2 balik, mula-mula tu he's totally againts and disagree that i've been assigned to handle this exhibition.. Pening gak kepala nak convince kan dia, what to do.. Task! Takkan sesuka hati nak say 'no'.. banyak cantik..

Puas gak berkonfrontasi.. (yelah, its not that easy to make a technical person like him to understand this kind of job) everytime balik lambat minta dia temankan kat office, mana-mana nak pergi (after his working hour) ajak dia skali.. sampai ke Mid Valley untuk setting booth, pergi Bangi nak ambil scale model.. I knew, dia risau sebab wife dia ni memang macam lipas kudung, kesana kemari asal kerja settled.. Thanks my dear.. No matter how, in the end.. dia mesti ok punya! =)

Lega gak everything dah settled.. unfortunately, suddenly kena flu pulak last Friday, time exhibition pun sungguh tak selesa.. Boss cakap the next day i don't have to go to the office, just have a rest.. Memang xboleh bangun pun, collpase atas katil.. Asal bangun je, non stop sneezing, hidung berair2.. Decided dgn Hubby, xdapat balik Batu Caves takut infect kat Hana & Imran.. Ahad pun rest & rest.. bangun sekejap attend birthday Hazim (wanie's son)..

Semalam take a leave nak settle hal rumah.. kena interest about 1.5k.. for me, that amount is quite valuable since many things have to figure out.. Appeal minta reduce dapatlah.. tapi ciputs je.. What to do, oklah.. compared to Abg. Sab.. kaw2 kena charged sampai 7.6k!! Lawyer bank lambat wat kerja punya pasal.. Isk2..

Ok lah! GTG now.. ada cerita to be continued to the next post.. daaa..

p/s : baru lepas engaged phone dgn Peggy, lama gak.. and the Mr.Hubby merajuk pulak.. isk3.. =p

Wednesday, February 24, 2010

It's about loving your loved ones..

Try to recall back, a quotes from one of a famous Malaysia box-office films..

"Selalunya orang yang kita sayanglah yang paling susah kita nak sayang"

something like that.. after few years, film ni masih kuat melekat difikiranku.. mmg Khabir Bhatia punya 'touch' teramat menjadi.. plus acting by Cikgu Fatimah (yg said that quote)..

But i'm not here to talk about that film.. a very wrong person to talk about film and sort of that.. Just wondering, why do parents always put a high expectation towards their children and to that extend, siap appoint anak ni jadi apa, anak tu jadi apa.. i mean not all la.. ada yg bagi 100% freedom, ada yang dont mind at all as long as their children take a serious step and strive for it..

Reasons?

Sayang of course.. of course takde parents yg nak anak dia jadi looser right? talking about sayang.. i mean loving someone that you really(to death) taking care for.. regardless parent, kids, siblings or life partner.. surely nobody ever wanted to see their loved ones looser, live in a 'to-die' situation or being insult by others(those yang takde kerja dan x sedar siri)..

of course.. kita nak sangat tengok someone that we really2 love success (of course, siapa yang taknak).. although dia dah success, kita masih nak tengok dia naik one step higher and higher.. proud is one thing, but significantly.. kita nak tengok dia happy, senang dan jauh dari segala macam masalah (at least dpt handle semua masalah easily).. Maybe juga kita akan circled dalam kesenangan dia.. tapi yang paling penting kita nak dia bahagia, sekalipun kita tak merasa apa2 drpd kejayaan dia tu..

what if.. he/she really mean for it as well, but it's just that we are not agree and couldn't take the way she/he does.. because we might see other way better than what she/he does.. and the other way round, dia sendiri pun tak bersetuju dengan cara kita.. =( sighhh..

we aren't simply againts the way that he/she really wanted to do so.. cuma kita rasakan ada option yang way better than that.. kita sendiri dah buat evaluation, inference, hypothesis or whatever it is.. bukan sikit effort yang kita buat untuk fikirkan dan buat yang the best utk dia/mereka, kesana kemari.. tebalkan muka bertanyakan pada ramai org.. doa minta petunjuk dari Allah swt.. bukan niat mengongkong, tapi kita tak nak any mistake happen pada diri dia..

Buat apalah kita bersusah payah fikirkan hal ini untuk orang lain, belum pun tentu dia appreciate and accept apa yang kita fikirkan.. kadang-kadang rasa give up and wanted to take that words.. apa nak jadi, jadilah.. tapi orang ni bukan orang lain.. orang yang kita betul2 sayang and jaga bagai nak ****...

Tapi siapalah kita untuk memaksa kalau itu bukan minat dan kemahuan dia... maybe kalau dia buat pun~half-hearted way je.. sighhhhh.. maybe juga one day, kita balik akan di blame sebab force.. we've a strong reasong, while he/she has a strong detemination..

apa yang boleh buat, cuma berdoa pada Allah swt agar berikan dia petunjuk dan guidance.. sebab Allah Maha mengetahui apa yang terbaik dan tak untuk dirinya.. berdoa juga pada Allah swt agar lembutkan hati ini untuk terima segalanya.. as long as the path the he/she choosed, won't take he/she away out of the norms and he/she always on the right track..

So true ~ orang yang kita sayanglah memang susah untuk kita sayang.. i don't know, or maybe it's me who don't really understand what 'sayang' is.. Just pick up this quote(below) for my motivation..



p/s : depression.. please go away..

Sunday, February 21, 2010

The Missing of Red Organizer

Assalamualaikum w.b.t...

Garu2 kepala xgatal.. where is it?? This isn't a first time anyway.. last year dapat organizer yang sama from our Ambank associate.. x sampai few months pakai dah missing.. prefered this type of organizer/ note book, senang nak jot down notes byk2, plus i bukan utilize pun kalau ada calendar/lay out lain2..

but..

where is it??

dalam my Neo.. xde

office.. sah2 xde, if ade xkan la jd mcm nie..

rumah.. tempat selalu letak mmg xde..

where else?

but, despite of it.. saya ni mmg agak forgetful.. but no matter how mesti jumpa punya.. risau loooo, byk important notes inside..

=( adoooooi.... agaknya, mmg i nie xngam dgn diary/organizer tu kot... isk2..

Saturday, January 23, 2010

H.U.M.A.N@H.A.M.B.A.

Assalamualaikum w.b.t

Barangsiapa yang dapat berikan saya jawapan.. Adakah benar2 terdapat benchmark atau measurement of rupa paras(looks), kekayaan(wealthiness) & pangkat(position/status) untuk seseorang itu dipandang sebagai Manusia?? Can anyone tell me about this?? Because i couldn't find it in Islamic beliefs.. yang ada cuma
Rasulullah bersabda:

“Wanita dinikahi karena empat perkara; kerana hartanya, karena kedudukannya/keturunannya, karena kecantikannya dan keranan agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya nescaya engkau beruntung.


Apa yang saya faham, itu adalah guideline dari Rasulullah s.a.w kepada kaum muslimin umatnya untuk mencari wanita dijadikan isteri..

Yang menjadi curiosity pada saya ialah.. mengapa segelintir masyarakat hari ni masih memandang kepada ciri-ciri di atas yang saya mentioned tadi.. Baik lelaki mahupun perempuan, jika tiada satu pun ciri-ciri di atas.. maka HINA la ia dimata mereka-mereka ini.. saya tahu ramai tak agree dengan statement saya.. tapi percayalah.. pemikiraan sebegini memang benar-benar berlaku? Sedang berlaku!

Frankly speaking, i found that.. those people who had this kind of thinking.. sebenarnya adalah individu yang memang tak layak langsung nak menilai orang lain kerana achievement dia pun belum sampai ke awan biru.. paling tinggi pun setakat menara KL yang tak impossible ada possibility untuk jatuh pada bila-bila masa..

Bunyi semacam menghentam dan emotional.. tapi itulah realti sebenar manusia akhir zaman! Seringkali menerima nasihat dan kata-kata dari parent saya; "Buruk dan baik seseorang jangan dihina jangan diperkatakan, jaga diri sendiri dan Allah swt lagi berhak untuk menilai" Syukur parent saya bukan dari golongan ini walaupun telah sampai ke awan biru. Alhamdulillah..

Entahlah, saya sebenranya sudah teramat jelak berhadapn dengan golongan begini. Sebab, sebaik mana kebaikan yang kita cuba curahkan, keburukan juga masih dicari sedangkan keburukan hanyalah luaran semata-mata. Terpulanglah.. kalian rasa kalian bijak, perfect.. Thousand apologize, for me you guys are not good enough to earn my respect.. Masih ada golongan yang dah lama menembusi awan, mengelilingi bumi dan mencecah bulan.. tapi masih merendah diri dan bermurah hati menerima sesiapa sahaja untuk mendekati dan didekati..

Ya Allah.. Engkau sahaja Maha Mengetahui.. saya berdoa semoga saya tidak berada diantara golongan ini, semoga saya tidak lupa bahawa saya cumalah Hamba Allah yang diberi peluang untuk tinggal di atas muka bumi.. Amin~

Thursday, January 21, 2010

Asslamualaikum w.b.t…

Too many things that I’ve overlooked including this blog page (tapi FB rajin pulak!huhu). This moth is an eventful month I guess I can say so..

2 Jan – Akma, my bff’s engagement.. pink!huhu..

9 Jan – Aboy or Ashraf Arif, my the only sebaya cousin wedding.. rush dr office, because that day is a working saturday..

16 Jan – Eddy’s wedding.. eddy ni cousin of my hubby. Venue @ Putrajaya

17 Jan – Makan2 @ my house.. welcoming the newly wed couple~aboy & mast, org N9 cakap menyalang.. aboy and mast will be back to UK end of this month..

Upcoming event in line..

23 Jan – working Saturday..huhu..

30 Jan – Homefield Annual Conference.. I’m the secretariat, MC, and coordinator.. (3rd year..fuhhh)

Tu blom plus dgn daily activities, jobs, meetings, appointments, ad-hoc event and etc.. tiring and hectic but satisfying.. begitu occupied sekali! (mak aihh, bahasa..)

Hehe.. tahun baru ni my hubby memulakan azam baru die iaitu.. D.I.E.T. at first agak doubtful juga sbb dah byk kali he tried before and end up just like that.. entah kemana.. I admit, bukan senang tau diet2 ni..

Memang agak pening sbb I’ve been assigned by him to monitor his daily food taking.. hari-hari puas fakir nak masak apa, macam mana and bagaimana.. Tapi bila tengok semangat and disiplin yang sangat tinggi, i believe.. kali ni mmg die bersungguh-sungguh.. plus dgn guidance dari SD2(slimming diet programme by NZ Image)..

Me myself pun jadi seronot and excited when he told me that he had weight loss for 3kg within 2 weeks.. Amazing! Ok dear, no need to push yourself.. do it for the sake of your healthiness ok.. InsyaAllah u’ll gain ur ideal weight and looks soon.. ecewahhh (kang dia groom gila2 aku gak susah =p)